Výrobcem těchto výkonných motorových lokomotiv M61 byl švédský strojírenský podnik NOHAB (Nydqvist och Holm AB). Odtud také přezdívka těchto lokomotiv Hohab.
Jednalo se o však licenční výrobu původně amerických lokomotiv. V 50. letech NOHAB zahájila výrobu dieselových lokomotiv v licenci Electro-Motive Division General Motors. Největším zákazníkem se staly Dánské státní dráhy. Dvacet lokomotiv, pod označením M61, bylo dodáno i Maďarským státním drahám (řada M61).
Lokomotivy M61 se v Maďarsku staly doslova kultovní záležitostí. Byly totiž nasazovány na většinu expresů a rychlíků směřujících na prázdniny k Balatonu. Starší Maďaři proto mají jízdu vlakem taženou právě lokomotivou M61 spojenou s dobou svého mládí a cestami do letních táborů, a na rodinné rekreace.
V pravidelném provozu zůstaly M61 Nohab až do 90. let minulého století.
Snímky pocházejí v června 2017, ze setkání na Rendézu v Bratislavě.
Bratislavský Rendéz 2017
Doporučuji
Bratislava hlavná stanica – mnoho lidí, nepřehledné, všude schody, nástupiště v oblouku. To je Bratislava hlavná stanica. Největší nádraží na Slovensku. Současná podoba z konce 80.let minulého století. Přesto zakroucená nástupiště a odbavovací hala, která již dávno nestačí velkému počtu cestujících. Tady je popis a hodnocení hlavního nádraží v Bratislavě z června 2018.