Staniční budova v Hrušovanech nad Jevišovkou prošla v roce 2021 zdařilou modernizací. Z oprýskané stavby je nádherná budova a název nádraží se rozšířil o přídomek Šanov podle blízké obce. Uvnitř budovy je čekárna, záchody i s přebalovákem a pro vozíčkáře. Chybí tu ale pokladna. Na vlak můžete čekat i venku pod střechou na verandě. Je tu odjezdová tabule a hlášení staničního rozhlasu.
Stanice byla zprovozněna 15. září 1870 jako součást trati ze Střelic do Vídně přes Hevlín a Laa an der Thaya společnosti Rakouské státní dráhy (StEG). Ve Střelicích byla trať zaústěna do Brněnsko-rosické dráhy. Současně s hlavním úsekem otevřela StEG ve stejném datu svou odbočnou trať do Znojma.
Teprve o dva roky později (30. prosince 1872) byla vybudována propojovací dráha mezi nádražím Hrušovany nad Jevišovkou a již existující stanici v Břeclavi, kudy od roku 1839 procházela starší železniční spojnice mezi Vídní a Brnem.
Důvodem výstavby tratě z Brna do Vídně přes Hrušovany byla konkurence v železniční dopravě. Kdy trať z Brna přes Břeclav do Vídně byla provozována konkurenční společností KFNB (Severní dráha císaře Ferdinanda).
Lávka Hrušovany – Šanova
Nad Břeclavským (východním) zhlavím je kovová lávka pro pěší spojující nádraží a blízkou obec Šanov. Lávka není nijak označena, vstup je možný. K samotné lávce, datu jejího vzniku, se mi nepodařilo nic dohledat. Z lávky je krásný výhled na Hrušovanské nádraží. Vzhledem k tomu, že nahoru na lávku vedou schody, na zkrácení cesty s kolem to moc není. Fotky jsou pořízeny v květnu 2022, po modernizaci staniční budovy. Vedle stojící stavba je bez rekonstrukce.
Doporučuji
Hrušovany nad Jevišovkou – Šanov je nově zrekonstruované nádraží na trati z Břeclavi do Znojma. Nádraží na pomezí dvou obcí využívají od jara do podzimu zejména cyklisté a in-line jezdci. V okolí jsou totiž krásné rovné, vyasfaltované tratě. Tady je popis a hodnocení nádraží v Hrušovanech-Šanov z května 2022.